RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PENGAJARAN MAKRO)
Mata pelajaran : Matematik
Kelas :Tahun
2 Arif
Tarikh :
11 November 2011
Masa :
5.00 – 5.30 p.m (30 minit)
Bilangan murid :
25 orang
Bidang pelajaran :
Wang Hingga RM 100
Hasil pembelajaran :
Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
§ Menukarkan wang kertas sehingga RM100 dengan kombinasi wang yang
betul
Perbendaharaan Kata :Matawang, Wang kertas, Duit syiling, Ringgit, Sen, Harga,
Nilai,
Jumlah,
Kombinasi
Ilmu :
Pendidikan seni visual
Nilai :
Bertanggungjawab, menghargai, kerjasama, jimat cermat
Kemahiran Bernilai Tambah
(KBT)
Kemahiran Berfikir : Mencirikan, membanding beza,
mengkategori,
Kemahiran Belajar : Mengumpul, memproses, mencatat
dan melaporkan maklumat.
Kecerdasan Pelbagai : Kontekstual, interpersonal,
verbal-linguistik, spatial,
Bahan Bantu Mengajar :
Cetakan wang kertas bersaiz besar, Cetakan duit syiling bersaiz
besar, Lembaran Aktiviti , Gambar duit syiling, Gambar wang
kertas, Kertas mahjong, Gunting , Gam
Pengetahuan sedia ada :
Murid telah mengenali nilai yang terdapat pada mata wang Malaysia
melalui ciri warnanya.
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil
idea
(5 min)
|
Soal jawab:
Jumlah tabungan saya ialah lima belas ringgit.
(Menulis ‘RMI5’ pada papan tulis)
|
§
Guru menunjukkan sebuah tabung dan meminta murid menyatakan kegunaan
tabung.
§ Seorang
murid diminta menulis jumlah tabungan di papan putih
|
§ murid
menceritakan tentang wang tabungan mereka
§ Murid
menulis di papan putih jumlah tabungannya dalam bentuk nombor.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas
BBM:
Wang kertas
duit syiling contoh.
|
Menstruktur/
Menstruktur semula
(10 min)
|
Wang
kertas yang saya tabungkan ialah satu keping sepuluh ringgit dan satu keping
lima ringgit.
Bolehkah saya gunakan wang kertas lain untuk
mendapatkan jumlah yang sama? Tunjukkan
saya.
|
§
Guru menyuruh murid tersebut
melekatkan cetakan wang kertas untuk menunjukkan nilai jumlah wang yang
ditabung
§
Guru memilih beberapa murid
lain untuk melekatkan kombinasi
cetakan wang kertas yang berbeza.
§
Guru berbincang dengan murid untuk membandingkan jawapan mereka
|
§ Murid melekatkan cetakan wang kertas pada papan tulis mengikut nilai jumlah
tabungan yang disebutkan.
§
Murid lain diminta melekatkan kombinasi cetakan wang kertas yang berbeza
pada papan tulis.
|
Strategi/
Teknik:
Aktiviti inkuiri dalam kumpulan
BBM:
Cetakan saiz
besar wang kertas RM50
|
Aplikasi Idea
(10 min)
|
Ada berapa
keping wang kertas RMl
dalam RMl6?
Ada berapa
keping wang kertas RM5
dalam RM20?
Ada berapa
keping wang kertas RM5
dalam RM45?
Ada berapa
keping wang kertas RMl0
dalam RM60
|
§
Aktiviti permainan ‘Kotak
Beracun’.
§ Masukkan kad soalan ke dalam kotak.
§
Guru menerangkan peraturan permainan.
§
Muzik dimainkan. Kotak tersebut diedarkan daripada murid ke murid yang
lain.
|
§ Murid
bermain permainan kotak beracun
§ Apabila muzik dihentikan, murid yang
memegang ’kotak beracun’ tersebut akan mengambil satu kad soalan daripada
dalam kotak.
§ Murid tersebut hendaklah membaca soalan dan
memberikan jawapan yang betul dengan melekatkan cetakan wang kertas yang
betul pada papan tulis.
§ Semak jawapan bersama-sama. Sekiranya
jawapan tersebut salah, soalan akan dibuka kepada murid yang lain.
§ Soalan yang telah dijawab perlu dikeluarkan
dari kotak tersebut.
§ Permainan
diteruskan hingga selesai
|
Strategi:
Perbincangan
kumpulan
Sumber
pengajaran: slaid PP
Nilai murni:
Penglibatan aktif, kerjasama,
Kreatif
BBM:
lembaran
aktiviti, gambar duit syiling, gambar wang kertas, kertas mahjong, gunting
dan gam
|
Refleksi/
Penutup
(5 min)
|
|
§ Edaran
lembaran kerja
|
§ Murid
memadankan nilai wang dengan kombinasinya
|
Strategi:
Penyoalan
keseluruhan kelas
|
No comments:
Post a Comment